Brexit voelbaar in internationale verhuisbranche
Met een aantal recente Britse plannen begint brexit eindelijk vorm aan te nemen. Zo lijkt het verkeer van personen en goederen minder belemmeringen te krijgen dan in eerste instantie gevreesd. Dat is positief voor de internationale verhuisbranche, waar het brexiteffect inmiddels voelbaar is. Directeur Lauwrens de Jong van Verhuisbedrijf Henneken: ‘Het aantal verhuizingen naar Groot-Brittannië neemt af, terwijl het aantal terugverhuizingen groeit. Steeds vaker rijden we met volle verhuiswagens terug naar Nederland terwijl we op de heenreis nog ruimte hebben.’
Omdat de onzekere situatie rondom brexit slecht is voor haar economie, is de Britse regering met een aantal concrete voorstellen gekomen. Zo wordt Groot-Brittannië in 2019 naar alle waarschijnlijkheid een douaneland zonder visumverplichting met soepele regels voor de in- en uitvoer van goederen. Ook voor wie in het land wil wonen en werken belooft premier Theresa May een frictieloze regelgeving. Hiermee lijkt de harde brexit voorlopig van tafel.
Regels van vrij verkeer en Douane-unie
In de aanloop naar 2019 is het plan een tijdelijke douane-unie in te stellen. ‘Voor internationale verhuisbedrijven lijkt dat goed nieuws,’ zegt directeur Lauwrens de Jong van Verhuisbedrijf Henneken in Zoetermeer. ‘Dat betekent dat het vrije verkeer van personen en goederen voorlopig mogelijk gehandhaafd blijft.’ Wel is De Jong bang voor wat er gebeurt als de tijdelijke douane-unie ophoudt en Groot-Brittannië een echt douaneland wordt. ‘Via de Kanaaltunnel komen aan de lopende band treinen met honderd vrachtwagens tegelijk in Dover aan. Voor het in- en uitklaren van die continue stroom zijn straks veel mensen, kantoren en een goed ict-systeem nodig. Als die ontbreken, loopt alles vast.’
Het aantal terugverhuizingen in de lift
Inmiddels begint het brexiteffect voelbaar te worden in de internationale verhuisbranche. Zo is voor Henneken het aantal verhuizingen naar het Verenigd Koninkrijk het afgelopen jaar voor het eerst niet toegenomen. ‘Veel mensen durven de stap niet te wagen en wachten 2019 af,’ zegt De Jong. ‘Gelukkig is de verhuisstroom nog niet opgedroogd en zit het aantal terugverhuizingen juist in de lift. In plaats van halfvol, komen onze verhuiswagens nu vol terug.’ Volgens De Jong is die toename niet direct het gevolg van de brexit, maar zijn daar andere redenen voor aan te wijzen: ‘Als sponsor van een aantal Nederlandse evenementen van Nederlandse verenigingen en clubs in Londen plus een Nederlandse community op Facebook, hebben wij een grote naamsbekendheid onder Nederlandse expats. Daar komt bij dat de Britse verhuisbranche minder professioneel is qua service en dienstverlening, daarom laten expats zich liever door een Nederlands verhuisbedrijf terugverhuizen. Ook expats die door ons naar Londen zijn verhuisd, huren ons weer in.’
Britse vestiging: Henneken International Removals?
Het aantal aanvragen voor terugverhuizingen is soms zo groot, dat Henneken regelmatig “nee” moet verkopen. De Jong: ‘Je kunt immers geen lege verhuiswagens naar de overkant sturen. Omdat we ook die klanten graag willen bedienen, onderzoeken we nu de mogelijkheid een vestiging in Groot-Brittannië te openen met eigen verhuiswagens en Nederlands personeel. Als brexit eind 2018 zijn definitieve vorm krijgt, kan er zomaar een hausse in de terugverhuizingen ontstaan. Daar willen we wel op voorbereid zijn.’
Tekst: Emy Vesseur