Henneken ziet voordelen in Brits verhuizerskeurmerk
Internationaal Verhuisbedrijf en UK-specialist Henneken is sinds begin dit jaar lid van de British Association of Removers (BAR), de Britse tegenhanger van de Nederlandse organisatie voor Erkende Verhuizers (OEV). Via de BAR hoopt Henneken makkelijker relaties aan te knopen met Britse vakgenoten en de eigen naamsbekendheid te vergroten. Een artikel op de voorpagina van het BAR-vakblad leverde al de eerste contacten op.
Het doel van het BAR-lidmaatschap is volgens Henneken-directeur Laurens de Jong tweeledig. ‘Op de eerste plaats willen we onze naamsbekendheid onder Britse collega’s vergroten om verhuizingen van en naar de UK te kunnen overnemen. Omdat wij meer vrachtvolume hebben dan de meeste Britse collega’s, kunnen wij een verhuizing van Nederland naar de UK en andersom aanzienlijk goedkoper uitvoeren. Voor Britse verhuizers is het dus aantrekkelijk om een dergelijke verhuizing aan ons uit te besteden. En met een BAR-keurmerk weten ze dat we kwaliteit leveren.’ Daarnaast is de UK-specialist door het BAR-lidmaatschap eerder op de hoogte van veranderingen in de wet- en regelgeving naar aanleiding van de Brexit. ‘Neem bijvoorbeeld de aanscherping van de milieuzone in Londen. Als straks alleen nog Euro 6-auto’s in de city worden toegelaten, is het fijn dat in een vroeg stadium te weten.’
Meer terugverhuizingen
Een- tot driemaal per week rijden de volle verhuiswagens van Henneken naar het Britse koninkrijk en gaan volgeladen weer terug. Op die manier verzorgt het bedrijf circa 450 verhuizingen per jaar. Met de naderende Brexit groeien de verhuizingen van Groot-Brittannië richting Nederland echter harder dan andersom. De Jong: ‘Door de ontstane onbalans moeten we steeds vaker nee verkopen aan de groeiende groep die bij ons aanklopt voor een terugverhuizing naar Nederland. Om de verhuizingen betaalbaar te houden, kunnen we namelijk geen lege vrachtwagens naar de UK sturen.’
Containerverhuizingen
Omdat De Jong graag alle terugverhuizers bedient, gaat Henneken(verhuisbedrijf Zoetermeer) verhuizingen van Groot-Brittannië naar Nederland deze zomer deels ook uitvoeren met containers. Een wekelijks ingevlogen verhuisploeg verzorgt de verhuizing met in de UK gestationeerde verhuiswagens en laadt de spullen vervolgens over in een container die naar Nederland wordt verscheept. In Nederland wordt de container dan naar het adres van de klant gereden. ‘Op die manier zijn we niet langer afhankelijk van volle vrachtwagens en is onze capaciteit veel flexibeler. Containers zijn er immers altijd genoeg.’
BAR-conferentie
Vooralsnog gaat het om een pilot gedurende de drukke zomermaanden. Afhankelijk van de resultaten en marktonwikkelingen, kijkt De Jong of hij ermee doorgaat. ‘Om het plan te kunnen uitvoeren, zijn we op zoek naar een verhuisbedrijf in de buurt van Londen, waar we onze wagens kunnen stallen, die ruimte heeft voor opslag en die ondersteuning kan bieden bij het lossen en eventuele klantbezoeken.’ Dankzij een advertentie in het BAR-vakblad, hebben zich al enkele Britse collega’s gemeld. Op de jaarlijkse BAR-conferentie die van 17 tot 19 mei in Bournemouth plaatsvindt, hoopt hij tot een deal te komen.
Tekst: Emy Vesseur