Mobis geeft inzicht in de inventaris

Datum: , geschreven door Lauwrens De Jong. Laatst bijgewerkt op

Met Mobis, het opslag-, beheer- en informatiesysteem van Mondial Movers, kunnen bedrijven en instellingen eenvoudig inzicht krijgen in hun actuele inventaris. Door op elk gewenst moment te weten wat je in huis hebt en waar zich iets bevindt, worden onnodige aanschafkosten en veel inventarisatietijd bespaard. Ook Verhuisbedrijf Henneken in Zoetermeer biedt het systeem aan klanten aan.

Mobis is het collectieve opslag-, beheer- en informatiesysteem van Mondial Movers, het landelijk netwerk van erkende verhuizers. Deze online-catalogus is ontwikkeld om opgeslagen inventarissen bij de aangesloten verhuisbedrijven digitaal in kaart te brengen aan de hand van een foto en korte beschrijving. Was Mobis in eerste instantie gekoppeld aan de opslagservice, tegenwoordig kunnen klanten het systeem tegen een klein bedrag per maand gebruiken om de eigen, actuele inventaris inzichtelijk te maken.

Voordelen online inventaris beheren

“Door te kijken in Mobis weet je precies wat je hebt,” aldus Lauwrens de Jong, directeur van Verhuisbedrijf Henneken in Zoetermeer. “Zo worden nieuwe spullen niet onnodig aangeschaft of oude spullen weggegooid die later toch weer nodig zijn.” Om te voorkomen dat gebruikers dingen voor elkaar wegkapen of dubbel bestellen, krijgen alleen aangewezen personen het recht om spullen te bestellen of reserveren, bijvoorbeeld de vastgoedbeheerder of facilitair manager. De Jong: “Ook als je de oude inventaris deels of in zijn geheel wilt verkopen, is Mobis een handig middel waarmee opkopers hun bod kunnen bepalen. Daarnaast geeft het inzicht in de voorraad bij het opstellen van de jaarlijkse balans.”

Verschillende categorieën en locaties

Het format wordt door Henneken zelf geleverd, de klant hoeft alleen de categorieën aan te leveren. Meubilair wordt in Mobis bijvoorbeeld ingedeeld in diverse productsoorten, zoals stoelen, tafels en kasten. Deze zijn vervolgens weer onderverdeeld in subcategorieën als hoge en lage kasten, stoelen met of zonder armleuningen, verstelbaar of niet verstelbaar, tafels met witte of zwarte bladen enzovoort. Daarna is het een kwestie van aantallen invoeren. “Omdat het systeem opschaalbaar is naar verschillende locaties en ruimtes zijn het vooral grote klanten met meerdere vestigingen die met het door ons geleverde Mobis-bestand hun kantoormeubilair beheren. Maar het systeem is ook uitermate geschikt voor het in kaart brengen van bijvoorbeeld de kunstcollectie en IT-hardware.”

Eenmalige inventarisatiekosten

Als Mobis gebruikt wordt op de eigen locatie, kan de klant de inboedel desgewenst zelf inventariseren en een foto met korte beschrijving invoeren. In geval van inventarisopslag verzorgt Henneken de inventarisatie en verwerking in Mobis. De Jong: “De inventarisatie- en registratiekosten zijn eenmalig. Daarna loopt het systeem gewoon en is het een kwestie van goed bijhouden wat er bijkomt en afgaat. Hoe langer het systeem in gebruik is, hoe minder tijd je eraan kwijt bent.”

Tekst: Emy Vesseur