Naar Engeland via de kanaaltunnel of ferry? Verhuisbedrijf Henneken geeft antwoord

Datum: , geschreven door Lauwrens de Jong. Laatst bijgewerkt op

Wegvervoer van Nederland naar Groot-Brittannië gaat via de Kanaaltunnel tussen Calais en Folkstone of maakt gebruik van een van de ferrydiensten over de Noordzee. Volgens Lauwrens de Jong van Internationaal Verhuisbedrijf Henneken uit Zoetermeer is de Kanaalroute in tijd en geld voordelig voor verhuizingen naar Londen. Vluchtelingen in het opvangkamp nabij Calais zorgen echter voor grote problemen.

De Kanaaltunnel is vanuit Nederland de kortste en snelste verbinding naar Engeland. Voertuigen worden aan beiden zijden van Het Kanaal op treinstellen geladen en over het spoor door de tunnel vervoerd. ‘De tunnel is 50 kilometer lang en in 35 minuten sta je aan de andere kant,’ zegt directeur-eigenaar Lauwrens de Jong van Henneken in Zoetermeer, specialist in verhuizingen naar Groot-Brittannië en Ierland. ‘Een ferry daarentegen, vertrekt maar een paar keer per dag en de overtocht duurt zeven tot zestien uur.’ Behalve sneller is de Eurotunnel, ondanks de extra brandstof en chauffeurstijd, ook nog iets goedkoper. ‘Dit maakt de Kanaalroute met name geschikt voor verhuizingen naar Londen en omgeving. Voor noordelijker bestemmingen en Ierland gebruiken we de ferryverbinding tussen Hoek van Holland en Hull of New Castle.’

Verstekelingen

Tot anderhalf jaar geleden voerde Henneken veertig procent van haar verhuizingen naar Engeland uit via de tunnel bij Calais. Tegenwoordig is dat nog maar vijf procent. ‘Verhuizingen naar Londen gaan nu via de ferryverbinding Hoek van Holland-Harwich’, zegt De Jong. Door problemen met de vluchtelingen in het nabijgelegen opvangkamp de ‘jungle’, werd de tunnelroute steeds minder aantrekkelijk. Migranten uit het opvangkamp die naar Engeland wilden, probeerden op de toevoerwegen naar de tunnel in, op of onder vrachtwagens te klimmen. Om de chauffeurs tot remmen te dwingen, bekogelden ze de wagens met stenen en gooiden brandende voorwerpen op de weg. De Jong: ‘Dit leverde uiterst stressvolle situatie op voor onze chauffeurs. Want rem je, dan ben je het haasje. De migranten slaan je buitenspiegels eraf en voor je het weet heb je verstekelingen aan boord.’

Checklist

Afgezien van vertragingen en beschadigingen van wagen en lading, loopt een chauffeur het risico op de beschuldiging van mensensmokkel. Hierop staat een boete van € 10.000 per vluchteling, gevangenisstraf en beslaglegging van de wagen. Om verstekelingen te voorkomen, hebben de Engelse autoriteiten een checklist ingevoerd. Zo mogen vrachtwagen vanaf midden-België tot aan het omheinde tunnelterrein niet meer stoppen; ook moet de wagen voorzien zijn van goede sloten en zijn chauffeurs verplicht vast te leggen wanneer de laatste visuele inspectie is uitgevoerd. De Jong: ‘Deze checklistprocedure volgen onze chauffeurs strikt op, ook al hebben ze goed afgesloten verhuistrailers waar je niet zomaar in kunt komen. Wordt bij een CO2-meting toch een verstekeling ontdekt, dan kunnen ze aantonen dat ze te goeder trouw zijn en alles hebben gedaan om het tegen te gaan.’

Andere risico’s

Eind september 2016 is de jungle door de Franse overheid ontmanteld en zijn de 6.000 vluchtelingen elders in Frankrijk ondergebracht. Ontruimen is al vaker gebeurd, maar binnen de kortste tijd ontstond weer een nieuwe jungle met aanzuigende werking. ‘Het ziet ernaar uit dat deze ontruiming wel effect heeft. En zolang het in Calais rustig blijft, zullen wij onze route via de Kanaaltunnel weer langzaam hervatten. Hierbij laten we ons leiden door adviezen van Transport en Logistiek Nederland,’ zegt De Jong en hij vult aan: ‘Als Engeland straks uit de EU is en er weer grenscontroles komen, verliest het land sowieso zijn aantrekkingskracht op migranten. De enige risicofactoren die dan overblijven zijn technische storingen en de Franse havenarbeiders die bij stakingen de tunnel blokkeren.’