Transport opnieuw in gevaar door agressie Calais

Datum: , geschreven door Lauwrens De Jong. Laatst bijgewerkt op

TLN eist volledige ontmanteling  van de ‘jungle’ en inzet van het leger. De recente brandstichtingen en toenemende agressie vragen om actie. Calais staat in brand. Letterlijk. Afgelopen weekend hebben migranten wederom op diverse plaatsen de toegangswegen naar de treinterminal en haven in brand gestoken. In de files met vrachtauto’s die volgen, proberen migranten om via een trailer in Engeland te komen.

Diverse Europese chauffeurs zijn afgelopen weekend door vluchtelingen met kettingzagen, ijzeren staven en betonblokken bekogeld en bedreigd om de deuren van de vrachtauto te openen. Transport en Logistiek Nederland (TLN) eist dat onze ministers van Veiligheid en Justitie en Infrastructuur en Milieu hun Franse collega’s oproepen om per direct het leger naar Calais te sturen om vrachtauto’s en hun chauffeurs te beschermen bij het uitvoeren van hun dagelijks werk.

Jungle weg, leger erheen

Transportbedrijven hebben al jaren dagelijks hinder van grote groepen migranten die ultieme pogingen doen om in Engeland te komen. In de zomer van 2015 en medio december vorig jaar escaleerde de situatie ook al volledig in de Franse havenstad. Het vluchtelingenkamp dat zich op een steenworp van de haven bevindt, was destijds in korte tijd explosief gegroeid tot zo’n 9.000 migranten.

Onder druk van vele organisaties waaronder TLN hebben EuroTunnel en de lokale autoriteiten de toegangswegen naar de treinterminal fors beveiligd. Ook is begin maart van dit jaar een deel van het vluchtelingenkamp ontruimd, waarna de situatie een tijd lang relatief rustig was.

Agressie neemt toe

De afgelopen weken liep het weer uit de hand. Het kamp is verder gegroeid naar zo’n 7.000 migranten die steeds agressiever te werk gaan richting chauffeurs. Voor TLN bewijst de huidige situatie dat extra hekwerken, hondencontroles op aanwezigheid van migranten, controles en buffers voor vrachtverkeer het probleem uitsluitend verplaatsen, maar niet oplossen.

De sector zelf heeft de afgelopen jaren ook fors geïnvesteerd in deugdelijk materieel, goede sloten, interne opleidingen van chauffeurs, werkinstructies en procedures en het naleven van de richtlijnen van de Engelse douane.

In de honderden kilometers tot Calais gaat het goed, maar in de laatste kilometer gaat het alsnog mis. TLN pleit dan ook nogmaals voor volledige ontmanteling van het vluchtelingenkamp. In de tussentijd moet het leger worden ingezet om vrachtautochauffeurs in staat te stellen om veilig hun dagelijks te kunnen doen.

Aansporen Franse politiek

De overlast van migranten leidt tot miljoenenschade voor de Nederlandse transportsector. TLN schat de totale economische schade in 2015 op zo’n € 150 miljoen. Om over de dagelijkse bedreigingen van chauffeurs en de emotionele schade daarvan nog maar te zwijgen.

Ondanks alle inzet van diverse organisaties komt er geen oplossing in zicht, maar worden de problemen alleen maar erger. Migranten gooien dagelijks dertig ton aan afval, beton, hooibalen en ander straatmeubilair op de toegangswegen van de havens om files te veroorzaken.

De vele gesprekken van de coalitie van brancheorganisaties met lokale autoriteiten in Calais en extra genomen maatregelen zijn niet afdoende. Blijkbaar is Frankijk niet overtuigd van de ernst van de situatie. TLN verwacht van de Nederlandse politiek een stevig diplomatiek signaal richting Frankrijk. De ministers Van der Steur en Schultz Van Haegen moeten hun Franse collega’s aansporen om keihard in te grijpen en te voorkomen dat er slachtoffers vallen. Volgens TLN is het slechts een kwestie van tijd totdat de eerste chauffeur verongelukt.

Tekst: Emy Vesseur