Henneken in de media: “Brexit Wake-up Call: Transport”

Datum: , geschreven door Lauwrens De Jong. Laatst bijgewerkt op

Lauwrens, eigenaar van Verhuisbedrijf Henneken uit Zoetermeer, is onlangs verschenen in de podcast van het ministerie van Buitenlandse Zaken, gehost door Koos Tevoren. In deze aflevering zijn Lauwrens en Djoeke Adimi (coördinatie eenheid contingency planning) te gast. Luister hieronder naar het fragment. U kunt natuurlijk ook het transcript lezen als u dat liever doet.

Bronnen:
nu.nl
soundcloud.com/user-325515188

Handige links:

  • brexitloket.nl (algemene informatie voor zowel burger als ondernemer)
  • Brexit-impactscan (Controleer wat u nog moet doen om u voor te bereiden op de Brexit)

Transcript

NUstudio – Brexit Wake-up Call – Aflevering 4

00:00:15
Koos: Dit is een podcast van het ministerie van Buitenlandse Zaken. Want of je nou wil of niet. De Brexit komt eraan en dus is het belangrijk dat je je als ondernemer goed voorbereid. Tenminste als je handel drijft met het Verenigd Koninkrijk.

00:00:28
Koos: In de wake up call hebben ondernemers en experts over welke maatregelen je moet treffen zodat de brexit jouw bedrijf niet in de weg zit. Elke aflevering heeft een thema. Deze keer hebben we het over transport toch een vrij belangrijk onderdeel van handel drijven.

00:00:43
Koos: Mijn naam is Koos tevoren en bij mij aan tafel Lauwrens De Jongh, eigenaar van Henneken verhuisbedrijf en Djoeke Adimi werkt bij de coördinatie eenheid contingency planning vanuit het ministerie van Buitenlandse Zaken. Goed eerst even over Henneken verhuisbedrijf. Jullie zijn marktleider in Nederland als het gaat om verhuizingen van en naar het Verenigd Koninkrijk. Die business beslaat ongeveer een derde van de totale business. Jullie zo’n 450 verhuizingen per jaar heen en terug dus en die 450 verhuizingen. Dat was een beetje in evenwicht van wat er na het VK ging en weer terug. Maar dat is dus veranderd sinds kort. Hoe komt dat?

00:01:21
Lauwrens: Klopt. Vrij eenvoudig de mensen die naar Engeland toe willen verhuizen. Die zijn wat afwachtender geworden. Ze willen weten wat er gaat gebeuren als het gaat om immigratie regels en dat soort zaken. Of wat de economie gaat brengen. De mensen die terug willen verhuizen zijn gegroeid in aantal, omdat sommigen willen gewoon niet afwachten voordat de boel in het honderd loopt. We weten niet of contracten verlengd zullen gaan worden, een baan kunnen krijgen in Nederland, die komen terug.

00:01:50
Lauwrens: De reden van de onbalans die gaat ontstaan.

00:01:53
Koos: Ja dat is dus direct impact op de business.

00:01:59
Koos: Maar goed core business is het transport en we hebben het in deze aflevering over transport.

00:02:05
Koos: Wat voor uitdagingen staan jullie te wachten op het gebied van transport.

00:02:09
Lauwrens: Specifiek technisch gesproken dan is de douane is een groot ding waar we nu nog vrijelijk goederen kunnen in- en uitvoeren dat is straks naar alle verwachting niet meer mogelijk. Dus elke zending zal moeten worden uitgeklaard uit Nederland zijn ingekaard in het VK en andersom natuurlijk ook uit het VK uitklaren en weer inklaren in Nederland. Dat zijn allemaal douane handelingen die moeten gebeuren dat vereist extra mankracht, je moet software aanschaffen, douane agenten en dat soort zaken, dat is gewoon een last en niet per se heel moeilijk of onmogelijk, maar een flink gedoe wat erbij komt en dat vang je deels op met mensen een klein beetje, we zijn niet zo’n heel groot bedrijf maar het betekent wel een lastenverzwaring, taakverzwaring software aanschaffen, hebben we gedaan, mensen getraind. Dit betekent ook dat je wat minder makkelijk kunt plannen omdat het douane proces kost wat meer tijd. Dan bij wijze van spreken iemand die heel gek, vandaag zegt ik wil overmorgen verhuizen. Dat kan nu heel makkelijk in theorie. Dat kan straks niet meer.

00:03:14
Koos: En voor mijn beeld hoe gaan die verhuizingen via Calais of met boot.

00:03:17
Lauwrens: De meesten die wij doen gaan heen met de boot en terug meestal ook. We proberen Calais een beetje te mijden door enerzijds de drukte die er is, het is nogal eens onvoorspelbaar, er klimt een verstekelingen aan boord en of er wordt gestaakt in Frankrijk, Dat kunnen ze erg goed en dat maakt het dus wat onvoorspelbaar. En de boot is bijna Clockwork. Dat gaat dus makkelijker voorspelbaar.

00:03:44
Koos: Kan je zien dat ze veel bij ondernemers ze toch liever de boot gaan dan voor Calais?

00:03:47
Djoeke: Daar zou het niet zo wat op durven zeggen want ik weet niet of ze daar liever voor kiezen of niet. Ik weet wel dat de ferry’s over het algemeen heel goed draaien en die zitten gewoon eigenlijk altijd vol, dus vracht moet altijd aangemeld zijn ze moeten een plaatsje reserveren en voor zover ik hoor zitten de ferry’s eigenlijk altijd goed vol.

00:04:08
Koos: Een moeilijk punt in de hele brexit affaire, het transport dus. Hoe gaan we producten naar het VK brengen en weer terug. Is dat echt cruciaal.

00:04:18
Djoeke: Ik denk dat dat vanaf het begin is dat één van de belangrijkste focus punten geweest in de hele voorbereiding op de Brexit. Laurwens zei het net al dat het belangrijkste eigenlijk wat veranderd zijn douane formaliteiten maar dat betekent ook dat je als je dus via de zeehavens via één van ferry terminals naar het VK toe gaat dat je dan te maken krijgt met mogelijke vertragingen bij de ferry. De huidige manier van werken is eigenlijk heel simpel. Trucks komen aanrijden bij wijze van spreken ongestoord de ferry op een andere kant af en dat gebeurt meteen. Zometeen kan dat niet meer zomaar. Alle focus er op geweest. Hoe kunnen we het zo regelen dat dat nog steeds zo makkelijk mogelijk gaat daar heeft Nederland een heel mooi systeem voor dat eigenlijk al gebruikt werd voor de diepzee container transporten. Het portbase systeem en dat is gereed gemaakt en helemaal ook toepasbaar gemaakt voor de ferry’s waardoor je als je daar je goed in hebt geregistreerd en dat wordt het een voorwaarde om dat te doen. Dat je dan bij wijze van spreken nog steeds eigenlijk ongestoord door kan rijden bij de ferries.

00:05:24
Koos: Maar goed je zegt alles goed geregeld uit Nederland gebeurt natuurlijk ook het een en ander aan de andere kant van het kanaal hebben ze daar ook een portbase. Hoe moet je dat zien?

00:05:35
Djoeke: In principe als ze deze kant uitkomen en dat zijn dus alle ferry’s die naar Nederland toe varen dan geldt dezelfde verplichting om je dus in portbase aan te melden, geldt ook voor inkomende vaarten dat is nog wel een uitdaging en we hebben daarom ook vooral Nederlandse ondernemers die zaken doen in het buitenland en die spullen uit het buitenland, halen hebben we ook opgeroepen om hun hele keten dus ook partners aan de andere kant zo goed als mogelijk mee te nemen in de voorbereidingen zodat het inkomende zendingen op de goede manier gaan.

00:06:08
Koos: Lauwrens even terug naar jou, straks is de Brexit een feit waarschijnlijk en dan wil iemand naar het Verenigd Koninkrijk verhuizen. Stel op 2 december kan die dan nog bij jou terecht kan je dan zeggen op dat tijdstip graag mijn spullen laten ophalen. Dan moet het de volgende dag zijn. Kan een klant dan er van uitgaan dat dat gebeurt.

00:06:29
Lauwrens: Ja dat moet lukken. Daar ben ik niet zo bang voor de timing. De exacte timing is wat lastiger te zeggen, nogmaals als wij nu gewoon af kunt rijden in Engeland en met normale verkeersomstandigheden te maken hebt zoals overal ga je straks krijgen dat je mogelijke wachttijden hebt om dat mogelijk men het aan de Engelse zijde niet goed voor elkaar heeft.

00:06:50
Koos: Wat verwacht jij?

00:06:53
Lauwrens: De berichten wijzen erop dat het in het begin goed zal gaan omdat ze heel nadrukkelijk in Engeland hebben gezegd, De free flow of goods moet doorgaan. Anders heb je ook geen spullen. Zo simpel is dat. Dus ze moeten wel alles laten doorgaan zolang ze geen werkend systeem hebben. En ze zeggen dan dat ze op basis van risico analyse is dat ze dan af en toe wat was uit de rij pikken. Dus in het begin verwacht ik weinig problemen later naarmate ze op het level komen waar ze eigenlijk horen te zijn gewoon te laat begonnen zijn. Later zal dat langer tijd kunnen gaan kosten maar dan nog steeds denk ik dat het feit dat die free flow voor hun zo belangrijk is. Het zijn de spullen die zij nodig hebben. Dat zal wel maken dat de soep wat minder heet gegeten wordt dan dat die opgediend wordt in mijn beleving want het is niet in hun belang namelijk om alles tegen te houden.

00:07:44
Koos: En wat doe jij om ervoor te zorgen dat het transport van de inboedel van jouw klanten zo spoedig mogelijk aan de andere kant komt of weer terug.

00:07:53
Lauwrens: In feite heel simpel zorgen dat je documenten goed op orde zijn. Zo simpel is het ook gewoon

00:07:57
Koos: Doen je concurrenten dat ook?

00:07:59
Lauwrens: Nou een aantal bedrijven wel, die veel op Engeland rijden of regelmatig. Die zullen best wel hun maatregelen nemen. Mijn verwachting is dat wij nu al vrij veel werken voor collega verhuizers die de zending aan ons geven omdat wij specialist zijn en tegen lagere kosten of efficiëntere of beter de spullen kunnen overbrengen dat dat meer zal gaan gebeuren omdat ze verhuizen die 1 2 3 keer per jaar naar Engeland rijdt nu zal straks in mijn optiek dat veel gedoe over al die dingen voor die paar klusjes doen. Weet je wat, ik wil een specialist en dan komen ze bij ons. Dat is dan de wens de hoop en uiteraard zijn we daar volop mee bezig. In de relatie commerciële sfeer met collega’s

00:08:41
Koos: Als ik dat zo’n beetje hoor is het bijna een kans voor jullie, die Brexit.

00:08:45
Lauwrens: ‘T is en een kans en een bedreiging als je de bedreigingen en de effecten goed mee kunt omgaan. Dan heb je dat redelijk getackeld je kunt kosten doorberekenen en daarnaast doen zich kansen voor. De kunst is om die goed te pakken en wat wij ook nadrukkelijk gaan doen of vooral bezig zijn te doen is de relaties met de Engelse verhuisbedrijven te intensiveren want zij hebben straks spullen naar Nederland te brengen. Zij hebben ook behoefte aan een douane agent, waarom kunnen wij dat niet zijn. In feite krijg je een stukje extra dienstverlening die je gaat doen. Wij spreken hun taal de Engelse taal maar ook de verhuistaal, het jargon. We weten wat ze willen en kunnen aanvullende diensten verlenen dus het zou zomaar kunnen dat de mindere omzet die ik verwacht want wij zijn een afgeleide van de arbeidsmarkt als verhuizers

00:09:38
Koos: Ja mindere omzet met bestaande maar

00:09:41
Lauwrens: Er zal minder verhuisd worden naar Engeland daar en vanuit Engeland dat is mijn stellige overtuiging. Dus de koek wordt kleiner dat roep ik al drie jaar maar wij moeten zorgen dat wij een groot stuk van de koek krijgen nieuwe koek bakken.

00:09:51
Djoeke: Als ik daar wat over mag zeggen want ik heb gelezen. Het mooie interview in het e-magazine wat we recentelijk hebben gepubliceerd, te lezen op Brexitlocet.nl Ik was echt onder de indruk van wat je daar beschreef. Inderdaad dat jullie heel goed zijn geslaagd om de kansen van de Brexit te pakken. Niet dat dat voor iedereen zomaar voor het grijpen ligt maar jullie hebben dat wel degelijk gedaan. Wat ik zo om me heen hoor. Als je namelijk niet goed bent voorbereid en je denkt zo meteen, oh weet je wat het is me allemaal veel te ingewikkeld en ik ga via een douane agent. Die zijn er niet meer. In zoverre die zijn allemaal heavily overbooked heb ik begrepen. Dus echt je gat in de markt wat jullie hebben gedaan. En ja daar maken we ons nog wel eens zorgen over dat mensen soms teveel ervan uitgaan van alles tegen die tijd ga ik alsnog wel en dan neem ik een expediteur nou die expediteurs die zitten echt allemaal helemaal vol nu.

00:10:51
Lauwrens: Dus nu al een tekort aan douane klanten. Een van de eerste dingen die ik geroepen heb na de uitslag van het referendum. Daar gaan we een probleem krijgen dan is de kunst. Hoe ga je dat probleem omdraaien in een kans. Dan moet je het misschien zelf gaan doen. Maar goed dat moet je ook goed overwegen want het is dus ook niet niks..

00:11:11
Koos: Ja je gaat als verhuisbedrijf bijna naar consultant bijna

00:11:14
Lauwrens: Ja, wat de goederen soort die wij hebben de Commodity dat is een redelijk eenvoudige soort he. Stel dar jij een handel bedrijf bent en je handelt in 3000 soorten producten. Dan is het veel ingewikkelder want elke goederen soort heeft zijn eigen codes dat luistert heel nauw en als je er fouten mee maakt. Dat kan enorme financiële consequenties hebben, voordeel voor onze business is dat wij relatief eenvoudige zaken hebben die ook nog eens een keertje vrij zijn van invoerrechten.

00:11:44
Koos: Ja verhuizingen zijn 1 product

00:11:44
Lauwrens: Er zijn uitzonderingen maar even heel snel zegt klopt dat. Dat is precies het klopt, commerciele certificaten en keuringen en noem maar op. Maar goed desondanks je moet weten wat je doet dus we hebben ons daar goed in verdiept. Maar nogmaals als je daar een bepaalde markt hebt en die wil je houden dan kan je eigenlijk kiezen of we gaan hier op door investeren daar heel veel effort in stoppen of je zegt nou dit is dit een te klein deel van de markt. Ik zie er weinig in. Ik ga juist weg uit de markt, dat kan ook een keuze zijn.

00:12:25
Koos: Elke aflevering vragen onze gasten de Brexit impact scan te doen die je overigens ook zelf kunt doen op brexitloket.nl. Door de scan zie je precies welke maatregelen jij als ondernemer moet nemen om optimaal voor te bereiden op de Brexit. Lauwrens, ook jij hebt die scan gedaan. Wat kwam er bij jou uit.

00:12:43
Lauwrens: Douane, hoofd pijnpunt was dat voor ons overduidelijk. Daar moesten we op inzoomen. Hoe gaan we dat oplossen. Zelf doen of uitbesteden dat is eigenlijk de grootste bottleneck.

00:12:55
Koos: Toe komt dat eruit. Wat ben je toen als eerst gaan doen.

00:12:59
Lauwrens: Ik ben mensen op een cursus een training gaan sturen voor training en daarna een douane opleiding laten volgen. We hebben ons aangemeld. Toen dat beschikbaar was bij portbase als een van de eerste acties. Dat was overigens niet gelijk geregeld, dat moest nog in het leven geroepen worden maar zodra dat er was hebben we ons meteen aangemeld. We hebben sofware aangeschaft, een van de eerste acties. We hebben een vergunning aangevraagd bij de douane om zelf uitklaringen inklaringen te mogen verrichten. Dat waren eigenlijk de hoofdacties die wij meteen zijn gaan starten.

00:13:36
Koos: Ja Djoeke, als er inderdaad douane bij jou als ondernemer eruit komt zijn dit dan de dingen waar je gelijk aan moet denken?

00:13:42
Djoeke: Ja bij ons is altijd het eerste ding is heb je een eori nummer dat is het allereerste. Veel bedrijven die al zaken doen buiten de EU hebben dat al. Maar bedrijven die alleen maar binnen de EU zaken doen hadden dat nog niet. Vervolgens moet je inderdaad bepalen. Als jij zelf je douane formaliteiten gaat doen dan moet je een hoop dingen doen die Laurens ook gedaan heeft. Als je natuurlijk werkt met een expediteur of met een douane agent dan is dat wat minder. Maar dan moet je dus wel zorgen dat je daar al contacten mee hebt. Als je inderdaad dierlijke materialen, planten, levende dieren gaat verschepen dan komen daar nog checks bij van de Nederlandse Voedsel en Warenautoriteit. Port bays heb je ook genoemd. Dat is een heel belangrijke systeem, ICT systemen. Dat is overigens ook als je niet handelt maar alleen bijvoorbeeld data opslag hebt. Dan moet je heel goed nagaan waar zit dat. Waar bevindt zich dat in de cloud. En als het op een server in het VK zit moet je dus kijken of dat voldoet zoals AVG proof is.

00:14:52
Koos: Wat zou je adviseren als je nu nog met dat allemaal moet beginnen; zelf doen of zo’n explediteur in handen nemen.

00:14:58
Djoeke: Nou niet iedereen, ligt er heel erg aan wat voor soort business je doet hoe vaak en hoeveel. Ik denk dat de ondernemers die echt veel zaken doen dagelijks. Ik hoop dat die zich inmiddels allemaal wel enigszins hebben voorbereid en weten wat ze moeten doen en bezig zijn al dan niet al klaar. Als je af en toe zaken doet met het VK dan begin dan in ieder geval met de brexit impactscan. We hebben daar nu nog een hele handige tool aan toegevoegd die kan je ook vinden op Brexitloket.nl en dat is een track and trace tool en dat is eigenlijk precies het is een soort game waarbij je steeds vragen voorgelegd krijgt maar dan ook elke keer als je dan een antwoord hebt nee dat weet ik nog niet of dat heb ik nog niet. Dan wordt ook heel iedere keer een link gegeven of er wordt een handige tip gegeven, hier kan je dit gelijk regelen. Dan je bij wijze van spreken stapsgewijs langs geleid.

00:16:01
Koos: Op de Brexit checklist vind je het Britse gezin staat op nummer 10 regel je transport, maak dan ook heldere afspraken met je transporteur over hoe ze de drukte opvangen en wat ze voor jou gaan doen. Ik vind dat al wel even interessant. Lauwrens jij bent eigenlijk transporteur. Als ondernemer kan je er dan van op aan dat de transporteur het goed voor jou regelt.

00:16:25
Lauwrens: Nee, daar kan je niet blind vanuit gaan. Vraag dat goed na. Vraag wie wat doet. Wie levert welke documenten aan. Check of de vervoerder is aangesloten bij Port Bays bijvoorbeeld. Zo zijn nog wel dingen die je vindt in alle magazines en checklists maar vraag dat goed na, bespreek dat gewoon. Wat verwacht je van ons. Wat verwachten wij van jullie.

00:16:48
Koos: Ja want ik kan me voorstellen dat die grote bedrijven het transport natuurlijk allemaal wel goed geregeld. Maar als je wat kleinere ondernemer bent heb je niet je eigen vrachtwagens die gaan dus dan kan je een onderdeel zijn van een wat groter geheel. Groeppage. Hoe gaat dat zich ontvouwen.

00:17:04
Lauwrens: In principe hetzelfde alleen het gevaar van groeppage is natuurlijk dat als meerdere zendingen in een vrachtwagen zijn en dat is in heel veel gevallen is dat zo, niet elke klant elke leverancier heeft een volle trailer te versturen. Er is een paar pallets of een paar rol containers gaan ermee, maargoed die vrachtwagen moet vol dus er staan spullen van andere bedrijven en als daar iemand bij zit die zijn zaakjes niet op orde heeft. Al is het er maar één van de tien. Die ene die kan zorgen dat de trailer stil komt te staan en dan sta je te wachten. Precies. En tuurlijk is het aan de vervoerder om te zorgen dat hij dat goed voor elkaar heeft en dat hij zorgt dat al die 10 klanten hun zaakjes goed hebben aangeleverd maar nog steeds is de kans groter dat er ergens een foutje in sluipt. En dan sta je en is veel groupage en dat is gewoon een extra reden om goed te checken bij je vervoerder, heb je het goed op orde.

00:17:58
Koos: Want daar zal nogal wat verschil in zitten ook de ene transporteurs zal het allemaal goed op orde hebben en de ander niet

00:18:04
Lauwrens: Goed, dat is ook wat je gaat zien is dat er ook een schifting gaat komen natuurlijk in de markt. Zoals met alles hoe lastiger iets wordt hoe kleiner het aantal aanbieders wordt dus een aantal aanbieders zijn de vervoerders die er goed in zijn en dus een markt daar uitbouwen en daar ook mee mee werven. Er zal een groep zijn die zegt dit is wat ingewikkeld, ik ga wat anders doen.

00:18:30
Koos: Maargoed dat zeg je zelf ook he, ik wil daar ook goed in zijn zodat klanten bij komen en zelfs verhuisbedrijven bij mij komen om de business over te nemen.

00:18:37
Lauwrens: Dat is een keuze inderdaad en dat hangt af van hoe ondernemend ben je durf je iets te doen wat lastiger is en lastig is niet leuk misschien maar lastig ook kansen om je te onderscheiden van de massa.

00:18:51
Koos: Hoe zit het nou met met Ierland. We hebben natuurlijk telkens over het Verenigd Koninkrijk maar ja als je naar Ierland wil moet je vaak door het Verenigd Koninkrijk.

00:18:59
Lauwrens: Bijna altijd klopt. Nou dat is ook interessant. Wij doen ook veel op Ierland overigens. Maar dan krijg je een transit verhaal zoals we dat noemen in verhuistermen. Vergelijk het met je moet naar Italië. Je gaat door Zwitserland. Zwitserland is geen EU land. Je zult dus een transit document moeten maken is allemaal niet ingewikkeld maar je moet het wel doen. Dus ondernemers handelaars die denken ik doe niets met Engeland ik exporteer of importeer uit Ierland. Denk niet dat dat niks verandert want heb nog steeds te maken met douane wetgeving als je door het VK wilt.. En dat is voor een deel waar. Als je dat met containers zou doen en die gaan eromheen er komt zelfs een ferry waarschijnlijk die gaat er omheen maar dat duurt heel lang maar het gros van het verkeer gaat door Engeland. Want dat is gewoon de kortste weg. En dan krijg je te maken met transit documenten dus die ondernemers die daarmee met Ierland te maken wil ik.

00:20:00
Koos: Zwitserland is hetzelfde, als ik naar Italie op vakantie ga en ik wil door Zwitserland dan moet ik een vignetje kopen aan de grens en dan kom ik er doorheen.

00:20:07
Lauwrens: Iets anders, je kunt geen transitdocumentje kopen dat moet je wel even regelen, het is een douance document dat moet gemaakt worden bij een douane inspediteur die ook weer vol zit natuurlijk. Dus dat zijn toch al even aandachtspunten dus. Onderschat niet de handelsstromen met Ierland. Denk niet, maak niet de fout maar dat komt wel goed want ik heb niets te maken met de douane, wel degelijk.

00:20:29
Koos: Duss ook daar, wees op tijd. Dank, Djoeke Adimi werkt bij de coördinatie eenheid contingency planning vanuit buitenlandse zaken en Lauwrens De Jong is eigenaar van Henneken Verhuisbedrijf.

00:20:42
Koos: Dit was Brexit wake-up call. Wil je meer informatie over hoe jij je als ondernemer kunt voorbereiden op de Brexit kijk dan op Brexitloket.nl dan kun je ook zelf de Brexit impact scan doen om te zien hoe de brexit je raakt en hoe je je kunt voorbereiden. En je vindt er ook het brexit magazine. Bekijk hier ook even het al eerder genoemde track & trace spel en vergeet je niet te abonneren op deze podcast. bye bye