Henneken onderneemt sociaal en duurzaam gemeente Zoetermeer

Datum: , geschreven door Lauwrens de Jong. Laatst bijgewerkt op

ZOETERMEER | Met het zojuist uitgebrachte duurzaamheidsverslag en het opnieuw behaalde SEBO-keurmerk van de gemeente Zoetermeer is verhuisbedrijf Henneken in Zoetermeer aantoonbaar een duurzaam en sociaal bedrijf. Directeur Lauwrens de Jong: ‘Dat zijn we eigenlijk al sinds 1870, alleen hangt er nu een label aan en kunnen we erop afgerekend worden.’

Duurzaam en maatschappelijk verantwoord ondernemen staat bij Verhuisbedrijf Henneken voorop. Het Zoetermeerse bedrijf werkt daarbij volgens de people-planet-profit-methode. ‘Simpel gezegd houdt dit in, dat je winstgevend moet zijn om op het gebied van people en planet van alles te willen,’ zegt directeur Lauwrens de Jong. ‘Gelukkig zijn we een financieel gezond bedrijf en kunnen we een bijdrage leveren aan een sociale en duurzame wereld.’

Duurzaamheidsverslag 2017

Om aan te tonen dat het bedrijf duurzaam bezig is, brengt Henneken ieder jaar een duurzaamheidsverslag uit. Ook dit jaar. Hierin staat te lezen welke maatregelen het bedrijf neemt om zijn CO2-footprint te verbeteren en gestelde duurzaamheidsdoelen te halen. Zo werkt het bedrijf voortdurend aan vergroening van het wagenpark, onder andere met de aanschaf van een elektrisch verhuisbusje in 2017 en de plaatsing van zonnepanelen op het dak van het bedrijfspand begin dit jaar. ‘Hiermee is 85 procent van onze elektrische energiebehoefte afgedekt, wat ons weer een stap verder brengt in onze duurzaamheidsdoelen.’

SEBO-keurmerk 2018

Zowel intern als extern gaat Henneken op een maatschappelijk verantwoorde manier met mensen om. Als gevolg heeft het bedrijf onlangs opnieuw het SEBO-keurmerk van de gemeente Zoetermeer ontvangen. ‘Twee jaar geleden ontvingen we het keurmerk voor het eerst en na een recente audit, bleek dat we nog steeds aan de eisen van het keurmerk te voldoen,’ zegt De Jong trots. Een van de eisen is bij een vacature eerst contact op te nemen met het WSP (werkgeversservicepunt) om mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt of iemand anders in de kaartenbak een kans op werk te geven. ‘Omdat we niet of nauwelijks personeelsverloop hebben, is dit nog niet aan de orde geweest. In de piekmaanden huren we wel eens ervaren mensen in via het verhuisuitzendbureau. Nieuwe, onervaren mensen hebben een inwerkperiode nodig en dat is bij korte contracten niet zinvol.’

MVO sinds 1870

Een andere eis voor het SEBO-keurmerk is deelname aan Zoetermeer On Stage, een beroepenfeest om vmbo-scholieren aan een snuffelstage te helpen. ‘Daar doen we ieder jaar aan mee. Veel jongeren hebben geen idee wat ze willen en zo’n markt is een prima manier om kennis te maken met de verhuisbranche,’ aldus De Jong. Het ondersteunen van het maatschappelijk belang is nog een derde eis voor het SEBO-keurmerk. Zo ondersteunt Henneken allerlei lokale verenigingen en evenementen, zowel financieel als in natura. De Jong: ‘Maatschappelijk verantwoord ondernemen zit ons in de genen en doen we eigenlijk al vanaf 1870. We hebben niet het doel om alleen maar winst te maken ten koste van alles en iedereen. Dankzij het SEBO-keurmerk en het duurzaamheidsverslag is dat nu concreet gemaakt en zijn we het stadium van greenwashing voorbij.’

Tekst: Emy Vesseur