Henneken scoort hoog in klanttevredenheidsonderzoeken

Datum: , geschreven door Lauwrens de Jong. Laatst bijgewerkt op

Verhuizen is mensenwerk, dus kan er ook wel eens wat misgaan. “Maar van je fouten moet je leren”, vindt Lauwrens de Jong, directeur van Internationaal Verhuisbedrijf Henneken uit Zoetermeer. Daarom krijgen alle klanten van Henneken na de verhuizing een enquête toegestuurd van klantbeoordelingssysteem ‘Klantenvertellen’ en het onlineverhuisplatform ‘Sirelo’. “De enquêteresultaten gebruiken we om onze dienstverlening te verbeteren.”

Beoordeling van Klantenvertellen

Op ‘Klantenvertellen’ beoordelen particuliere klanten de verhuizing op verschillende onderdelen. “Op alle onderdelen scoren we gemiddeld een 9 of meer. Alleen op het onderdeel prijs-kwaliteitverhouding scoren we met een 8,8 iets lager. Maar ook dat is nog steeds heel goed. De totaalscore is een 9,3 en daar zijn we heel trots op,” zegt De Jong. Het grote pluspunt van het ‘Klantenvertellen’ is volgens De Jong, dat andere erkende verhuizers er ook aan mee doen. “Mensen die op zoek zijn naar een verhuisofferte kunnen zo heel makkelijk het kwaliteitsniveau van diverse verhuisbedrijven vergelijken. Bovendien geeft het ons een beeld van hoe we het doen ten opzichte van de concurrent.”

Klantreviews op Sirelo

Het onlineverhuisplatform ‘Sirelo’ geeft informatie over verhuizingen naar het buitenland met de mogelijkheid een offerte aan te vragen. Op basis van de ingevulde gegevens ontvangt de aanvrager een prijsopgave van vijf verhuisbedrijven, waaruit hij kan kiezen. Na de verhuizing stuurt Sirelo een enquête over de dienstverlening van het ingeschakelde verhuisbedrijf, waarvan de resultaten online worden gepubliceerd. “Hier scoren we een 9,5 uit 44 beoordelingen. Daarmee behoren we tot de vijf hoogst scorende verhuisbedrijven van Nederland”, aldus De Jong.

Vriendelijk en betrouwbaar

Een vierde van de klanttevredenheidsonderzoeken gaat over de communicatie en drie vierde over de verhuizing zelf. De uitkomsten hiervan vertaalt Henneken door naar zijn medewerkers. “Zij vormen het kapitaal van het bedrijf. Behalve technisch vaardig is een Henneken-medewerker vriendelijk, sociaal en correct. Verhuizen betekent stress. Het is aan onze medewerker de klant gerust te stellen en er een leuke dag van maken. Dat kan je alleen als je een mensenmens bent.” Daarnaast hebben alle medewerkers een Verklaring Omtrent het Gedrag (VOG) en zijn ze gescreend door de nationale politie, die zelf ook klant is bij Henneken. “In combinatie met een laag personeelsverloop geeft dit de garantie dat je als klant betrouwbare mensen over de vloer krijgt.”

Investeren in kwaliteit

Om de dienstverlening op hoog niveau te houden en te verbeteren, investeert Henneken continu in de opleiding van zijn medewerkers. Zo volgen ze cursussen tot handyman, zorgverhuizer of voormanverhuizer. Ook is Henneken een erkend leerbedrijf voor de chauffeursopleiding BBL. Heeft een stagiair de basisvaardigheden die passen binnen de bedrijfscultuur, dan blijft hij vaak hangen. De Jong: “Na 150 jaar heerst bij ons nog steeds de sfeer van een familiebedrijf met een hecht team dat gaat voor kwaliteit.”