Verhuisbedrijf Henneken innoveert
Om efficiënter, duurzamer en kostenbesparend te werken investeert Internationaal Verhuisbedrijf Henneken in een drietal innovaties: digitale taxatie, videotaxatie en digitale werkbonnen. ‘Momenteel draaien we hiermee nog proef, maar voor het eind van het jaar moet de invoering een feit zijn,’ zegt Henneken-directeur Lauwrens de Jong.
Om de verhuisprijs te kunnen bepalen, gaat aan elke verhuizing een taxatiebezoek vooraf. Een taxateur komt dan langs om het volume van de inboedel op te nemen, de situatie van het laadadres te bekijken en specifieke klantwensen te bespreken, zoals inpakmateriaal of het demonteren van meubels en het ophalen en ophangen van lampen en schilderijen. Bij de meeste verhuisbedrijven noteert de taxateur alles op een taxatielijst, die vervolgens handmatig wordt ingevoerd in het computersysteem. ‘De hele procedure is eigenlijk niet meer van deze tijd en levert dubbel werk op,’ aldus directeur Lauwrens de Jong van Verhuisbedrijf Henneken uit Zoetermeer. ‘Daarom stappen we binnenkort over op digitaal taxateren met een tablet, die is gekoppeld aan ons softwarepakket.’
Digitale taxatie
Behalve minder werk bij de gegevensinvoer levert taxatie op een tablet meteen een goed leesbare lijst die met een druk op de knop vertaald wordt in het Engels. ‘Dat is vooral handig als we samenwerken met een Britse collega-verhuizer,’ zegt De Jong. ‘Aan de digitale lijst kan de taxateur bovendien foto’s toevoegen die van belang zijn voor de verhuisploeg, bijvoorbeeld van te verpakken meubels, kostbare of fragile huisraad en de laadsituatie. Ook kan op de tablet even iets opzoeken, zoals de laadplek op het nieuwe adres, of een filmpje laten zien van onze opslagloods. Een ander voordeel is, dat de klant ter plekke kan tekenen voor de lijst met spullen die niet meegaan, zodat daar achteraf geen misverstand over ontstaat.’
Videotaxatie
Om de efficiëntie nog meer te verbeteren, experimenteert Henneken ook met videotaxatie. Dit is verhuistaxatie op afstand met behulp van een videoverbinding via WhatsApp, Skype, FaceTime of speciale videotaxatiesoftware. De klant kan wanneer het hem zelf uitkomt online afspraak inplannen voor het opnemen van de inboedel. Op het afgesproken moment maakt de taxateur een videoverbinding met de klant die vervolgens met zijn smartphone kamer voor kamer door het huis loopt, terwijl de taxateur alles invoert in een tablet. De Jong: ‘Deze manier van taxateren bespaart ons veel dure reistijd. De kostenbesparing die dit oplevert leidt direct tot een scherpere prijs voor de klant. Videotaxatie is bovendien ook duurzaam, omdat de auto aan de kant blijft staan.’
Digitale werkbon
Het invullen van papieren werkbonnen kost naast tijd, ook veel bomen. ‘Zowel de werkbon als de materiaal en -urenbon worden in tweevoud ingevuld. Per verhuisklus heb je dus zes A4-tjes aan bonnen,’ legt De Jong uit. ‘Dat kan veel duurzamer en efficiënter door een speciale app met een digitale werkbon op de smartphone van de verhuisploeg te installleren.’ Hierop kan de verhuisploeg invullen of alles naar wens is verlopen, of er sprake is van schade, extra werk en hoeveel verhuisdozen retour moeten komen. Omdat de app de stappen in een bepaalde volgorde doorloopt, wordt er niets vergeten en is de digitale bon vollediger dan de papieren. De klant kan de werkbon op de smartphone ondertekenen en de ingevoerde gegevens worden direct opgeslagen in het digitale klantdossier.
Tekst: Emy Vesseur