Henneken loodst zorginstellingen door hun verhuizing
Verhuisbedrijf Henneken in Zoetermeer is behalve UK-specialist ook specialist in zorgverhuizingen. ‘We zijn een soort consultant op dit gebied en vinden het een sport om de klant hiermee te helpen, ook als de verhuizing door een ander gebeurt,’ zegt Henneken-directeur Lauwrens de Jong. ‘Hoe beter de verhuizing is voorbereid, hoe kleiner de impact op de cliënten.’
Zorgverhuizingen zijn complex
Van een zorgverhuizing is sprake als meerdere cliënten van een zorginstelling, bijvoorbeeld een ziekenhuis, verpleegtehuis of een instituut voor doven- en slechthorenden, gelijktijdig verhuisd worden naar een andere plek binnen of buiten de instelling. Omdat er veel disciplines bij betrokken zijn die op elkaar moeten aansluiten, zijn het complexe verhuizingen die een projectmatige aanpak vereisen. Daarnaast heeft de verhuizing grote impact op de cliënten. Door jarenlange ervaring met zorgverhuizingen weet Henneken als geen ander hoe het wel én niet moet.
Getrainde zorgverhuizers
De voorbereiding van een zorgverhuizing door Henneken begint al heel vroeg in het traject, een paar maanden tot driekwart jaar van tevoren. Henneken gaat dan om de tafel met een projectteam van de zorginstelling, waarin de verschillende disciplines zijn vertegenwoordigd. Dit is doorgaans iemand van facilitaire zaken, voeding & keuken, verpleging & verzorging en ICT. ‘De vorming van zo’n projectteam kost weliswaar extra tijd en geld, maar onze ervaring is dat je die verdien je dubbel en dwars terugverdient met een soepele verhuizing.’
Goede planning
Tijdens de projectteamvergaderingen loopt Henneken een checklist af in volgorde van belangrijkheid. ‘Hiermee dwingen het projectteam na te denken over wat moet gebeuren en wat nodig is. Uit ervaring weten we waar we naar moeten vragen: of de bedden in de lift passen en of de noodsystemen al werken, wat er met de tv’s gebeurt en wie ze ophangt, hoe de medicatie wordt vervoerd, wie de adreswijzigingen verstuurd en niet te vergeten, hoe en waar de cliëntenopvang plaatsvindt.’ Vervolgens wordt er een draaiboek gemaakt met een slim logistiek systeem en een apart vervoersplan voor de cliënten.
Henneken is kennisbank
Alles valt en staat met een goede communicatie. Daarom organiseert Henneken van te voren zowel een voorlichtingsbijeenkomst voor bewoners en hun familie als voor het personeel. Tijdens zo’n bijeenkomst wordt verteld hoe de verhuisdag eruit ziet en volgt uitleg over hoe in te pakken, met welke stickers en materialen. De Jong: ‘Veel verhuizers hebben geen idee hoe ze de verhuizing van een zorginstelling moet aanpakken. Maar voor ons is het gesneden koek. De kennis die we inmiddels hebben opgebouwd komt de klant ten goede. We loodsen ze door het proces heen.’
Tekst: Emy Tekst & Taal