[NOS journaal] Verhuisbedrijf Henneken vertelt over de verstekelingen problematiek bij de Kanaaltunnel in Calais

Datum: , geschreven door Lauwrens De Jong. Laatst bijgewerkt op
Verhuisbedrijf Henneken over de verstekelingenproblematiek bij de Kanaaltunnel in Calais

Op 31 juli 2015 is Verhuisbedrijf Henneken uit Zoetermeer te zien op het NOS journaal van 18.00 uur en 20.00 uur. Henneken is gevraagd commentaar te geven op de gevolgen van de verstekelingproblematiek bij de Kanaaltunnel en ferryhaven van Calais.

Engeland verhuisspecialist

Als Engeland verhuisspecialist maakte Henneken tot voor kort veel gebruik van de Kanaaltunnel voor de verhuizingen naar en vanuit Engeland. Al jaren proberen vluchtelingen Engeland te bereiken door zich te verstoppen in of onder vrachtwagens die met de Kanaaltunneltrein of op ferry’s naar Engeland vertrekken vanaf Calais in Noord-Frankrijk. De laatste tijd nemen de problemen echter in snel tempo toe door een fors groter aantal verstekelingen die op steeds agressievere manier proberen in vrachtwagens in te breken.

Vrachtwagenchauffeurs worden gedwongen te stoppen

De laatste paar kilometer voor het Kanaaltunnelterrein lopen tientallen, soms honderden vluchtelingen op de snelweg. Dat heeft een zeer intimiderend effect op vrachtwagenchauffeurs. Het komt steeds vaker voor dat op stukken waar langzaam gereden moet worden vrachtwagens tot stoppen worden gedwongen doordat vluchtelingen zware en grote voorwerpen op de weg gooien. De chauffeur heeft dan de keuze om door te rijden (met grote kans op forse schade aan de vrachtwagen) of te stoppen (waarbij de vrachtwagen bestormd wordt, spiegels worden afgeslagen om de chauffeur het zicht naar achteren te ontnemen, en de vluchtelingen proberen de laadbak of andere compartimenten met grof geweld open te breken).

Zwaar beboet bij overbrengen illegalen

Daarnaast geldt al jaren dat chauffeurs en transportbedrijven zwaar worden beboet als illegalen aan Engelse zijde in de vrachtwagen worden aangetroffen. Een Engelse collega-verhuizer bleek laatst 8 verstekelingen aan boord te hebben en kreeg meer dan € 10.000,- boete, ondanks dat de chauffeur netjes de politie erbij had gehaald voor de laadbak te openen. Genoeg redenen voor Henneken om op weg naar Engeland even weg te blijven bij de Kanaaltunnel en met ferry’s naar Engeland te reizen. De kosten nemen daardoor iets toe en de flexibiliteit qua tijdstip van overtocht is wat minder, maar zo vermijden we in elk geval de risico’s van de Kanaaltunnel.

Stakende Franse ferrymedewerkers

Onlangs is de situatie echter nog veel nijpender geworden: stakende Franse ferrymedewerkers hebben herhaaldelijk de Kanaaltunnel en een deel van de ferryhaven in Calais geblokkeerd. Zowel aan Franse als Engelse zijde hebben duizenden vrachtwagens soms dagen moeten wachten om door te kunnen. Daarnaast is veel vrachtverkeer naar ferry’s uitgeweken waardoor geen scheepsruimte meer beschikbaar was naar of vanuit Engeland. Diverse collega-verhuizers die een ferry wilden boeken lukte dat niet meer en belden ons als UK specialist om te vragen of wij nog een oplossing hadden of hun verhuiszending konden meenemen. Door de enorme wachtrijen aan de Franse kant werd het voor de illegalen alleen maar makkelijker om zich toegang te verschaffen tot stilstaande vrachtwagens.

Henneken vanavond in NOS over gevolgen van verstekelingenproblematiek in Calais

Fragment tijdens het NOS journaal 18:00 en 20:00

In het NOS journaal van vanavond een vraaggesprek de verstekelings problematiek met Lauwrens de Jong. Directeur-eigenaar van Verhuisbedrijf Henneken. Met meer dan 300 verhuizingen per jaar tussen Nederland & België en Engeland, Schotland & Ierland (zowel heen als terug) de UK verhuisspecialist bij uitstek. Lees ook het artikel op nos.nl over de agressie en vertragingen.