Zorgverhuizingen volgens de Henneken-aanpak

Datum: , geschreven door Lauwrens de Jong. Laatst bijgewerkt op
Zorgverhuizingen

Verhuizingen in de zorgsector vereisen meer voorbereiding en persoonlijke aandacht dan de gemiddelde projectverhuizing. Bij verhuisbedrijf Henneken uit Zoetermeer weten ze daar alles van. ‘Een zorgverhuizing is negentig procent voorbereiden en tien procent verhuizen,’ volgens directeur Lauwrens de Jong. Met speciale projectleiders, een getraind verhuisteam en een tot in detail opgesteld verhuisplan zorgt Henneken dat alles op rolletjes verloopt.

Bij verhuizingen in de zorgsector heb je te maken met kwetsbare mensen met individuele zorgaspecten. Lange verhuisdagen zijn dus geen optie en vanwege de continuïteit van de zorg moet alles nauw op elkaar aansluiten. Behalve de patiënten of cliënten en hun inboedels, moet ook de kantoorinrichting van de instelling worden verhuisd. Alles bij elkaar een enorme operatie die van te voren veel voorbereiding vraagt. ‘De voorbereiding is alles bepalend voor het succes van de verhuizing,’ meent Hennekens directeur, ‘maar improviseren op de dag zelf is evenzo belangrijk.’

Verhuisplan speciaal voor zorgverhuizingen

Voor elke zorgverhuizingen wijst Henneken een ervaren projectleider en een assistent aan, die in een vroeg stadium intensief overleggen met de zorginstelling. Vanuit hun kennis en ervaring weten de Henneken-medewerkers precies waar op te letten en waar eventuele knelpunten zitten. Vervolgens wordt een verhuisplan opgesteld en een draaiboek gemaakt met wie en wat wanneer wordt verhuisd.

De te verhuizen bewoners hebben meestal een (gedeelde) kamer of een eigen appartementje met kleine inboedels, die deels tegelijk en snel achter elkaar verhuisd worden. De Jong: ‘Zo nodig pakken onze medewerkers ook in. Matrassen gaan in matraszakken, alle hangende kleding in garderobedozen en schilderijen en spiegels in speciaal daarvoor bestemde dozen. Ook doen ze kleine, technische dingen als gaten dichtmaken en apparatuur loskoppelen.’ Een laadploeg laadt twee tot vier inboedels in een verhuiswagen. De losploeg op het nieuwe adres richt alles volgens plattegrond weer in en Hennekens handymen assisteren bij het ophangen en aansluiten van allerlei zaken. ‘Gemiddeld pendelen we met drie tot vier wagens tussen het oude en nieuwe adres.’ legt de Jong uit. ‘Als er meerdere uitgangen zijn, kun je meer ploegen en wagens en in zetten

Bewonersvervoer

Tijdens de verhuizing worden de cliënten of patiënten elders opgevangen, bijvoorbeeld in de aula of ze gaan een dagje uit. Voor het vervoer naar de nieuwe instelling zorgt de instelling zelf, maar Henneken kan dit ook op zich nemen. Hiervoor regelt het bedrijf minibusjes, waarin ook rolstoelen, rollators en zuurstoftankjes en dergelijke mee kunnen. Bedlegerige personen worden met bed en al in speciaal geprepareerde verhuiswagens gereden. Met het oog op hygiëne en veiligheid is de laadruimte binnenin voorzien van lichte wandkleding, verlichting , brandblusser en medische apparatuur. De begeleiders van de instelling gaan mee in de laadruimte en houden via portofoons contact met de chauffeur. Om oponthoud onderweg te voorkomen, is de route van te voren gecheckt en vindt de rit plaats onder politie-escorte. De Jong: ‘Voor personenvervoer in de laadruimte is een officiële ontheffing nodig. Omdat de wetgeving op dit gebied is aangepast, is dit lastiger dan voorheen. Bedlegerige mensen moeten tegenwoordig uit bed vervoerd worden, wat in de praktijk niet altijd mogelijk is.’

Ultiem ontzorgen

Inmiddels heeft Henneken al heel wat zorgverhuizingen op haar naam staan. De Jong vindt het de mooiste en meest dankbare verhuizingen om te doen. ‘Instellingen zien er huizenhoog tegen op, zeker als het de eerste keer is. In het contact met ons merken ze dat we weten waarover we praten. Dat schept vertrouwen. Ook de eindklant en familie zijn uiterst tevreden over de manier waarop onze mensen omgaan met reacties en problemen. Het is ultieme ontzorgen en daar doe je het voor.’

Tekst: Emy Vesseur